Med Novel Engineering kan du motivere dine elever til at gå på opdagelse i litterære tekster, når klassen skal udvikle løsninger på de problemer, som personerne i en fortælling møder. Elevernes løsninger skal bygges og fungere i virkeligheden, og det kræver, at eleverne fordyber sig i teksten for at blive klogere på karakterernes motiver, ønsker og behov.
Kort fortalt går Novel Engineering ud på, at eleverne under læsningen af et stykke litteratur er med til at udpege problemer og udfordringer, som karaktererne i teksten støder på. Efterfølgende skal eleverne så udtænke og konstruere praktiske løsninger på de valgte udfordringer. Til det arbejde udvælger læreren forskelligt materiale og inddrager evt. også brug af teknologi.
Novel Engineering er således en arbejdsmetode til undervisningen, hvor elevernes arbejde med litterære tekster suppleres med konkrete innovations- og konstruktions-aktiviteter.
Læreren sætter rammen for elevernes arbejde, så de kommer gennem de forskellige faser, der er karakteristiske for et innovativt engineering-forløb. På den måde kan danskundervisningen bidrage til arbejdet med kompetencer, som ellers oftest udøves i de tekniske og naturvidenskabelige fag.
Træning af både dansk-faglige, sociale og håndværksmæssige kompetencer
I Novel Engineering arbejder I altså med både innovative og teknologiske kompetencer samtidig med, at eleverne får helt naturlige incitamenter til at gå dybere ned i teksten. Det giver åbenlyse grunde til, at eleverne får trænet en læsning, hvor de er opmærksomme på personernes karakteristika, handlinger, ønsker og behov.
Men også elevernes sociale kompetencer bliver trænet. Det kræver eksempelvis empati, når en elev skal argumentere for, hvorfor en karakter i bogen vil foretrække én type løsning frem for en anden.
Arbejdet med at idéudvikle og bygge de praktiske løsninger foregår i mindre grupper, og her træner eleverne både samarbejde og håndværksmæssige kompetencer, når de sammen anvender materialer, værktøj og teknologi.
Bliv klogere på Novel Engineering i videoen her
Hent artikel om Novel Engineering
I samarbejde med Tufts University fra Boston, USA, har vi hentet inspiration til, hvordan Novel Engineering kan se ud i en dansk skolekontekst – det vil vi rigtig gerne dele med dig!
Vi har derfor skrevet en artikel, hvor du finder svar på følgende spørgsmål: Hvad er Novel Engineering? Hvad er engineering som arbejdsmetode? Hvordan laver man Novel Engineering i praksis? Hvilke bøger og historier kan jeg bruge? Hvordan kommer jeg i gang?
Download artiklen, som oprindeligt er bragt i Fysik- og kemilærerforenings blad nr. 1 2019.
Sådan foregår Novel Engineering
1. Vælg en bog
Vælg en bog eleverne allerede skal læse ifølge årsplanen.
Nogle bøger er selvfølgelig mere velegnede end andre, men de fleste fortællinger har brugbare problemstillinger. Undgå dog historier, hvor udfordringer kan klares med trylleri eller andet, som ikke kan lade sig gøre i virkeligheden – fx ofte i fantasy, eventyr og sci-fi.
2. Identificér et problem
Mens bogen bliver læst, udarbejder eleverne en liste med de problemer, karaktererne møder undervejs.
Eleverne udvælger en problemstilling, de finder interessant, og som de vil arbejde videre med.
3. Forståelse for karakterens problem
Eleverne diskuterer karakterens behov, samt de begrænsninger der er ifølge bogen.
I grupper brainstormer eleverne sig frem til en mulig løsning på karakterens problem.
4. Design en løsning
I grupper planlægger og bygger eleverne en praktisk løsning, som opfylder behovet og de begrænsninger, der måtte være for karakteren.
5. Feedback
Eleverne tester deres løsninger løbende, mens de bygger dem. De præsenterer også deres løsning for klassen, som giver dem feedback til forbedring af løsningen.
6. Forbedring af design
Eleverne bruger deres testresultater samt feedbacken fra deres klassekammerater til at forbedre deres design.
7. Præsentation af løsningerne
Der er som ved andet projektarbejde mange forskellige muligheder for at præsentere produkterne.
Eleverne kan forberede en mundtlig præsentation, de kan optage video, producere en reklame for deres produkt osv. – kun fantasien sætter grænser.
8. Evt. videre arbejde
Efter det praktiske engineering-arbejde kan klassen sagtens vende tilbage til teksten.
Eleverne kan fx skrive nye afsnit eller kapitler til teksten, hvor deres egne (eller klassekammeraternes) løsninger til karakterens udfordringer skrives ind i historien.
Måske får bogen en helt anden slutning, når elevernes arbejde bliver en del af fortællingen?
Billede: Fra Hovedgård Skole, hvor et forløb med Novel Engineering tog udgangspunkt i bogen ”Grotten” af Christina Hesselholdt.
Bogforslag til Novel Engineering
Indskoling
Dig, mig og Lama – af Lars Daneskov
Anton og Molly er på tur i en ladcykel. En lama spiser det ene hjul, så de ikke kan komme videre. Kan de finde på en måde at gøre cyklen køreklar igen?
Frode og de andre rødder – Ole Lund Kierkegaard
Hvordan kan Frode og hans kammerater fange elle afsløre løbehjulstyven, der stjæler ting fra hr. Storm, som bor i samme hus som Frode?
Emil fra Lønneberg – Astrid Lindgren
Emil er låst inde i værkstedet – efter endnu en skarnsstreg. Hvordan kan han flygte mellem to åbne vinduer uden at falde ned mellem brændenælderne?
Mellemtrin
Eva og Adam: Fusk og farlige veje – af Måns Garhton
Eva og Adam er lige ved at blive kærester. Nu sidder de på værelset og kysser første gang, men hvordan undgår de at blive forstyrret af Martin?
Iqbal Farooq og den sorte pjerrot – af Manu Sareen
Iqbals familie har en masse besvær med at få et stort juletræ op og ned ad trapperne til deres lejlighed. Kan man designe og bygge en løsning for at hjælpe familien?
Iqbal Farooq og den jyske forbandelse – Manu Sareen
Iqbals onkel har købt en pallefuld mobiltelefoner med en lille vindmølle i toppen. Møllen er ikke kraftige nok til at drive mobilen, så de er umulige at sælge, men måske der kan bygges noget for at hjælpe problemet?
Krageungen – Bodil Bredsdorff
Da bedstemoderen dør, forsøger Krageungen at opretholde livet i det lille afsidesliggende hus ved vandet.
Udskoling
Med ilden i ryggen – af Martin Petersen
Klaus er med sin familie på flugt, væk fra Tyskland under 2. verdenskrig. Undervejs på flugt og under et længere ophold i en flygtningelejr i Danmark møder Klaus flere udfordringer, som måske kunne løses på en smart måde?