Projektet er målrettet alle kommunens 5. klasser og indeholder tre typer forløb: Robotteknologi, innovationsudfordring og naturfag i skolen, hvor eleverne i løbet af projektet blandt andet skal redesigne, undersøge, udforske, bygge, kode og lave hypoteser.
Når eleverne har arbejdet med delelementerne, mødes klasserne på tværs af skoler og fremviser deres løsninger for hinanden og et dommerpanel.
BioTek – Hedensted er et innovativt projekt, der understøtter undervisningen på tværs af skolerne og bringer teknologi som LEGO Spike Prime ind i naturfagsundervisningen. Eleverne engageres aktivt i teknologi og naturfag med fokus på praksisfaglighed. Dette initiativ fremmer ikke kun deres læring, men styrker også deres evne til at tænke innovativt og bæredygtigt, herunder en forståelse for biodiversitet og dyr og planters levevilkår.
Fondsmidlerne fra Insero Horsens er en afgørende faktor for at opnå projektets mål ved at give den nødvendige økonomiske støtte til at implementere og opretholde BioTek – Hedensted-initiativet og dets aktiviteter på tværs af skolerne, siger Finn Nørgaard, pædagogisk IT-konsulent ved Center for Pædagogisk Udvikling.
Skolerne modtager alle LEGO Spike Prime-robotter og materialer til at lave de forskellige naturfaglige undersøgelser.
Projektet er blevet en realitet med støtte fra Insero Horsens på 200.000 kroner.
Finn Nørgaard, læringskonsulent fra Hedensted Kommune fortæller her lidt mere om projektet: