Skærm-Oplyst:

Trivsel i en digital verden

Hos Insero ser vi det som en kerneopgave at styrke den digitale dannelse, for vi tror på, at fremtidens trivsel og fællesskaber afhænger af evnen til at balancere teknologiske muligheder med menneskelige værdier.

Ved at sætte trivsel i centrum ønsker vi at skabe en mere oplyst og balanceret digital kultur, hvor børn og unge – med støtte fra deres omgivelser – kan navigere trygt og kompetent i deres digitale liv.

Digitale medier og skærme er en naturlig del af hverdagen for børn og unge. Men hvordan sikrer vi, at deres digitale liv også fremmer trivsel og fællesskaber?

Børn og unge har brug for kompetencer, der gør dem i stand til at tage kritisk stilling til deres digitale vaner og aktivt vælge handlinger, der styrker deres relationer og trivsel. Med projektet Skærm-Oplyst ønsker vi at skabe varige forandringer i den måde, børn og unge – og de voksne omkring dem – forholder sig til det digitale liv. 

Bliv Skærm-Oplyst

Her på siden kan du finde information om projektets initiativer og blive klogere på, hvordan du selv kan blive skærm-oplyst.

Sammen kan vi gøre en forskel.

Skærm-Oplyst i lokalområdet

Foredrag med professor Vincent F. Hendricks

Med sit skarpe blik på digital dannelse satte Vincent tankerne i gang hos os alle – hvordan vi navigerer i en digital verden, der konstant udfordrer vores opmærksomhed, relationer og trivsel. Hvordan vi bevarer balancen – og måske genfinder den – i en tid, hvor skærmene er allestedsnærværende.

Bedre oplyst - bedre valg!

I en digital verden fyldt med skærme handler det ikke om at skære fra, men om at vælge til. Skærm-Oplyst giver dig indsigt og enkle værktøjer, så du selv kan tage styringen, forme dine vaner og finde den balance, der passer til dig og din familie.

Skolebesøg

Sammen med Center for Digital Pædagogik har Insero været på besøg hos lokale folkeskoler, hvor elever på 5.-7. årgang deltog i oplæg om børns digitale liv. Oplægget kombinerede viden og praksis på en måde, der satte gang i elevernes refleksion, kritiske sans og digitale dannelse.

Eleverne lyttede interesseret og deltog aktivt i samtaler om emner som god online opførsel, datasikkerhed og ansvarlig deling af information, hvilket styrkede deres bevidsthed og kritiske tilgang til det digitale univers.

Temadag

Ungdomsskolerne UngHorsens og UNG Hedensted samlede 20 ungdomsklubber og 80 engagerede klubmedarbejdere til en dag med fokus på unges digitale dannelse og trivsel.

Med spændende oplæg af Jonas Ravn fra Center for Digital Pædagogik og Ayse Kosar Larsen fra Center for Ungdomsstudier (CUR), samt mulighed for at netværke og dele erfaringer, blev dagen fyldt med ny viden og refleksioner om, hvordan man bedst understøtter unge i en digital verden.

Foredrag på Learnmark

’Mobiler og skærme er det største sociale eksperiment i nyere tid, og først nu er vi ved at opdage, hvor afhængige vi er af mobilerne,’ lød det fra Camilla Mehlsen i foredraget ‘Det store opmærksomhedstyveri’, som hun tidligere på ugen holdt for både 1.g-elever og deres forældre på Learnmark Horsens.

Camilla, der er ekspert i digital dannelse, medietendenser og fremtidens kompetencer, havde blandt andet et helt konkret råd til både unge og voksne, der ønsker at nedbringe deres skærmtid: Få mobilerne ud af soveværelset – og køb et gammeldags vækkeur!

Digital dannelse:

Kritiske kompetencer i en digital tid

Digital dannelse er afgørende for at forstå, hvordan vores adfærd, valg og relationer påvirkes i og af den digitale verden. Børn og unge har behov for redskaber til at reflektere over brugen af digitale platforme og forstå de sociale mekanismer, algoritmer og informationsstrømme, der former virkeligheden. 

Digitale fællesskaber

Digitale medier åbner nye muligheder for at styrke venskaber, fællesskaber og interesser på tværs af tid og sted.

Fællesskaber kan fortsætte online og skabe sammenhold, selv efter skoledagen er slut. Men som i skolegården kan der også opstå konflikter, mobning og utryghed i de digitale rum.

For at sikre en positiv oplevelse online handler det om at hjælpe børn og unge med at skabe trygge og inkluderende digitale fællesskaber. Skærm-Oplyst fokuserer på at lære dem at tage ansvar for deres egen og andres trivsel på digitale platforme og fremme en adfærd, der bygger på respekt, fællesskab og god kommunikation.

Læs mere hos Genvej. 

Kontrol over privatlivet

Børn og unge møder mange forskellige mennesker og fællesskaber online. Det kan være spændende, men også føre til ubehagelige og grænseoverskridende situationer.

På nettet risikerer man at støde på personer med skadelige intentioner, der skjuler sig bag anonymitet eller falske profiler. Samtidig kan det være svært at forstå hinandens grænser i en digital kommunikation.

En sikker profil: Hvis man er aktiv på de sociale medier, er det vigtigt, at ens profil er sikker. Få hjælp til hvordan profilerne gøres mere sikre og private, samt vejledning i hvordan du kan anmelde eller slette beskeder, billeder og videoer på forskellige sociale medier, og hvordan du sletter dine profiler – klik her

Få gratis og fortrolig rådgivning om ubehagelige oplevelser på nettet og digitale krænkelser hos Red Barnets rådgivningstjeneste – klik her.

Balance i hverdagen

I dag tilbyder digitale medier et hav af muligheder, som er tilgængelige døgnet rundt og ofte designet til at fastholde brugernes opmærksomhed. Dette skaber et behov for, at børn og unge lærer at balancere deres digitale liv med andre aktiviteter, der understøtter deres udvikling og trivsel. De har brug for en varieret hverdag med plads til søvn, lektier, fritidsinteresser, bevægelse og sociale aktiviteter.

Læs mere om balance i en hverdag med digitale medier her.

 

Fælles indsats for trivslen i en digital verden

Med Skærm-Oplyst arbejder vi målrettet for at styrke trivsel i en digital tid. Gennem en flerårig indsats kombinerer vi en bred kommunikationskampagne med konkrete aktiviteter på skoler i Insero’s lokalområde.

Skærm-Oplyst bygger på syv centrale principper for digital dannelse, der tilsammen skaber en ramme for at styrke børn og unges trivsel i en digital tid. Principperne er defineret i et samarbejde mellem Børns Vilkår, Medierådet for Børn og Unge, Red Barnet samt Center for Digital Pædagogik. Du kan læse mere om dannelsesprincipperne på On Undervisning.

I tæt samarbejde med skoler, SSP-konsulenter og andre fagfolk skaber vi større bevidsthed om det digitale liv hos børn, unge og deres forældre.

 

BOOK EN GRATIS WORKSHOP 

I samarbejde med Børns Vilkår afholder Insero workshoppen ‘Vores digitale fællesskaber’, der stiller skarpt på, hvad der fylder i børn og unges digitale liv. Både når det er sjovt og rart at være sammen, og når det kan være svært og udfordrende.
Formålet er at styrke elevernes viden, kritiske stillingtagen og handlemuligheder om digitale fællesskaber, adfærdsdesigns og fastholdelsesmekanismer.

Workshoppen afholdes på forskellige datoer, og er for 2.-10. klasser i Insero’s lokalområde.

Læs mere og book her.

Undervisningsmaterialer

On Undervisning kan du finde gratis undervisningsmaterialer, der kan ruste elever til at begå sig i en digitaliseret verden.

Bliv klogere

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål eller ønsker mere information.

Sådan uddeler vi midler...

Vi støtter dig, der gør vores lokalområde lidt bedre.