STEAM Sprinter – Byg en katastroferobot og red verden

Vi understøtter interessen for naturvidenskab og teknologi.
Forside / Forening / Uddannelse / STEAM Sprinter / STEAM Sprinter – Byg en katastroferobot og red verden

Målet med forløbet er at give eleverne indblik i, hvordan moderne teknologi som f.eks. robotter er med til og har været med til at hjælpe mennesket i krisesituationer. Forløbet er udarbejdet til at give et teknologisk fokus til det fællesfaglige forløb: ”Strålingens indvirkning på levende organismer”. Jf. faghæfterne for Fysik/kemi – Biologi – Geografi – afsnit 5.1.

Forløbet tager udgangspunkt i de historiske atomulykker, der har været, siden Tjernobyl i 1986 og frem til i dag, og vi taler om, hvordan man kan undgå nye ulykker og se stråling som fremtidens energikilde. Vi tager udgangspunkt i 4. afsnit af HBOs serie: ”Chernobyl”, hvor den radioaktive og eksploderede reaktor 4 skal indkapsles. Katastrofeområdet er svært fremkommeligt, rester fra eksplosionen ligger i vejen og skal ryddes op, inden der kan skubbes armeret beton hen over krateret.

Eleverne skal bygge og programmere en robot, der først kan skubbe forhindringerne væk og derefter med en robotarm placere betonelementerne korrekt så strålingen indkapsles. Der er tid på udfordringen, for selv robotter har svært ved at modstå den store stråling. Forløbet ligger op til kreativ tænkning med programmering og kan nemt skaleres op til f.eks. at vare en hel dag. I så fald vil der indgå en engineeringproces, hvor robotten skal have lavet et strålingsskjold og en specialdesignet klo, så den bedre kan klare opgaven.

Eleverne arbejder i en kreativ proces, så der er brug for en aktivt deltagende lærer, der kender klassen.

Book aktivitet

Har du spørgsmål til STEAM Sprinter eller vil du gerne booke en aktivitet, så ring til Lene Bechgaard Rasmussen på tlf. 28 14 53 37 eller send en mail på lera@insero.com

Information

Praktisk info

Målgruppe
(7.) 8. og 9. klasse

Varighed
Fra 3-7 lektioner alt efter aftale

Inden besøget deles eleverne i op til 9 grupper

Insero medbringer alle materialer, men forløbet kan med fordel afholdes i Inseros Makerspace på industrimuseet

Har du spørgsmål til STEAM Sprinter eller vil du gerne booke en aktivitet, så kontakt Lene Bechgaard Rasmussen

Kontaktperson
Lene Bechgaard Rasmussen
Lene Bechgaard Rasmussen
Konsulent, Education
Insero Horsens
lera@insero.com
+45 28 14 53 37

Vil du gerne udvikle undervisningen?

Vi giver inspiration til, hvordan du inddrager teknologi og innovation i undervisningen.