Målet med forløbet er at give eleverne indblik i, hvordan moderne teknologi, som f.eks. robotter, i fremtiden kan være med til at hjælpe mennesker. Forløbet har et etisk aspekt omkring robotter, og det er udarbejdet til at give et teknologisk fokus til det fællesfaglige forløb: ”Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår”. Jf. faghæfterne for Fysik/kemi – Biologi- Geografi – afsnit 5.1.
Forløbet tager udgangspunkt i de etiske dilemmaer, der ligger i spændfeltet mellem mennesker og robotter. Hvilke områder vil vi egentlig gerne have bliver overtaget af robotter? Og kan robotter overtage funktioner i sundhedssektoren? Er det den vej vi skal gå i fremtiden?
Eleverne bygger og programmerer deres egen spiserobot, der kan hjælpe mennesker med manglende førlighed med at spise. Robotten skal være præcis, så der ikke spildes mad over det hele. Er denne type robotter vejen frem? Giver den mennesker en følelse af frihed, fordi den hjælper dem med at klare sig selv, eller er det helt omvendt?
Eleverne arbejder i en kreativ proces, så der er brug for en aktivt deltagende lærer, der kender klassen.
Book aktivitet
Har du spørgsmål til STEAM Sprinter eller vil du gerne booke en aktivitet, så ring til Lene Bechgaard Rasmussen på tlf. 28 14 53 37 eller send en mail på lera@insero.com